«Moş Zaharia». Pentru ca amintirile noastre să poarte un nume

ÎCS „Moldova Zahăr” SRL a  împlinit, la începutul acestui an, zece ani de activitate. Cînd este vorba despre un deceniu  de existență,  printre alte cuvinte, își fac loc și asemenea noțiuni cum ar fi „istorie”,  „biografie”, „tradiție”. 

Este copilul unui proiect investițional inițiat de concernul  polonez „Krajowa Spolka Cukrowa” SA, un producător de zahăr care s-a afirmat cu succes printre primii zece producători de zahăr din Uniunea Europeană.  Un detaliu care nu se prea regăsește în cazul altor proiecte investiționale  realizate în diverse alte domenii de către alte companii este faptul că investitorul nu vine din zona privatului, ci din  sectorul de stat. Se întîmplă mai rar lucruri dintre acestea: cînd este urmărit nu atît un interes individual sau un interes de grup, cît unul național.

Se spune că investiția făcută de către partea poloneză a fost una extrem de ambițioasă, pentru că,  la momentul achiziției, fabrica de zahăr din orășelul Cupcini era falimentară, deci mai puțin atractivă pentru  capitalul străin. Mai mult decît atît, practic, în aceeași zonă, în partea de nord a Moldovei, își avea  dislocate capacitățile un alt mare producător de zahăr, unul care avea deja  pornită producția, avea stabilite relații cu  cultivatorii de sfeclă, avea „polițele sale” în unitățile comerciale din republică și nu avea concurență.

E de văzut și e de înțeles acum ce schimbări a generat venirea  în Moldova a investitorului polonez. Înainte de toate, a fost readusă pe linia de plutire o întreprindere  care nu părea să aibă viitor. O întreprindere la care lucrau oameni și de care își legau  speranțele pentru mai multă vreme înainte. Ei bine, prin venirea  polonezilor la Cupcini, oamenii aceștia au mers în continuare la muncă și au avut niște venituri  din care să trăiască.  În același timp, orășelul Cupcini a recăpătat  un umăr  de sprijin de care avea nevoie și pe care  era pe punctul de a-l pierde irecuperabil.

Dar zece ani nu înseamnă doar zile și ore. Sînt zece ani de efort, de abordare în complex a lucrurilor, de  responsabilitate și de transformare a unei întreprinderi  pornită într-o  lungă cădere liberă într-o întreprindere care exprimă cu exactitate  forța industriei Poloniei, a economiei naționale. Ceea ce se  constată de la un an la altul e că ÎCS „Moldova Zahăr” SRL  insistă neîntrerupt pe  creșterea calității produselor, drept reper luîndu-se  standardele europene.

Cota de piață la producerea zahărului a atins 30 la sută  în sezonul de producție 2015,  cotă  peste ale cărei limite se trece prin  noi investiții, prin  tehnologii noi, prin  stabilirea și menținerea unei relații  corecte și încurajatoare cu producătorul de sfeclă de zahăr. Responsabilii de la întreprindere susțin că  la fabrica din Cupcini s-au făcut modernizări în valoare de peste 6 mln euro. Modernizare înseamnă  tehnologii posibil de aplicat, înseamnă  o altă calitate a produselor, înseamnă  costuri mai mici și competitivitate,  condiții de muncă și  garantarea  unor perspective  clare.

Statisticile întreprinderii arată că într-o perioadă relativ scurtă de timp s-au investit peste 6 milioane de euro, s-au creat peste 600 locuri de muncă, au fost concretizate relații  cu peste 100 de parteneri comerciali, iar productivitatea cîmpurilor trece ușor peste 50 tone de sfeclă de zahăr  de pe un hectar.

Scriam cu puțin timp în urmă că investițiile, tehnologiile determină în cel mai direct mod calitatea produsului. Începînd cu anul 2015, ÎCS „Moldova Zahăr” SRL stabilește o relație mai  „dulce”  cu ajutorul brandului „Moș Zaharia”. Pentru că toate cîte le vedem au un nume. Un deal se numește Dealul  Mierlei, O fîntînă –  Fîntîna Mariei. Niște amintiri… De ce amintirile noastre să nu poarte și ele un nume? Cu atît mai mult cu cît  e și bunelul acolo, în aceste amintiri, și tu ești. Și amintirile sînt dulci ca turtele verii cînd peste  lacrima acruță a vișinei   se rostogolesc  cristalele  „Moș Zaharia”.

Anume brandul „Moș Zaharia” a generat încrederea cu care producătorii acestuia au decis să participe în cadrul concursului Marca Comercială a anului 2020, concurs la finalul căruia  producătorul mărcii „Moș Zaharia” a obținut medalia de aur. Performanța a fost repetată și în anul curent. Camera de Comerț și Industrie, prin decizia unui juriu de o exigență aparte, a certificat, prin  distincțiile oferite, calitatea produsului, caracterul inedit al acestuia. Dar înainte de toate,  e o notă mare pentru întreaga muncă depusă  la Cupcini.

La o primă vedere, e un simplu pachet cu zahăr. Îl iei de pe tejghea și îl  treci în geanta cu care ai venit să faci cumpărături. Dar el e mult, mult mai plin. În el sînt zilele acelea de primăvară, în care parcă se încălzește deja, parcă încă e frig și e prea devreme pentru semănat. În el e dimineața aceea în care  ai mers în cîmp  să vezi  cum arată ele, primele două frunze ale  sfeclei. În ele e o  primăvară în care nu a prea plouat și o vară în care au ars toate cîmpurile. Și  munca oamenilor de la fabrică tot în acest pachet e. Și a celor de la cîntar, din laborator, de lîngă cazanele acelea uriașe în care  fierbe mierea cîmpurilor.

De fapt, în linii mari, asta s-a dorit  atunci cînd conducerea de vîrf a Krajowa Spolka Cukrowa S.A. a decis să vină în Moldova. Iată ce spunea Pawel Piotrowski, președintele societății poloneze, cu ocazia participării în cadrul unui eveniment la Chișinău:

„A fost o hotărîre foarte importantă pentru noi să venim în Republica Moldova. Pînă în prezent, am investit în „Moldova Zahăr” SRL mai mult de 15 milioane de euro pentru a face compania una cît mai modernă și eficientă, în care condițiile de muncă pentru angajați să fie cît mai bune. Ceea ce facem și în continuare. Investiția totală în secția de ambalare ne-a costat peste un milion și o sută de mii de euro. Scopul nostru este ca „Moldova Zahăr” SRL să fie o companie superprofesionistă și pentru asta, în fiecare an, investim și parcurgem toți pașii pentru a realiza acest lucru.”

Popularitatea de care se bucură produsele fabricii de la Cupcini confirmă onorarea cu brio a angajamentelor asumate la linia de start.

Cînd vorbim despre modernizare, asta înseamnă să fie reconstruite și dotate cu echipament modern laboratoarele întreprinderii; să fie computerizat procesul de primire și evidență a sfeclei la uzină; să fie automatizat procesul de producere a zahărului, fiind asigurată supravegherea și controlul întregului proces.

Înseamnă achiziționarea de echipament nou, cu un nivel redus de consum de energie electrică și termică;  reparația capitală a întregului echipament și a halelor de producție; reconstrucția depozitelor pentru păstrarea producției finite,  construcția unei hale  moderne pentru ambalarea zahărului.

Este limpede că toate aceste realizări nu pot fi asumate în întregime și în exclusivitate de către ÎCS „Moldova Zahăr” SRL. Ceea ce a contat înainte de toate a fost  stabilirea unor relații de parteneriat, în care investitorul polonez să  fie un adevărat model de corectitudine, responsabilitate și încredere. Un eveniment de dată recentă –  Ziua Cîmpului – desfășurat pe fundalul unor  terenuri   acoperite de acuarela verde a frunzelor  sfeclei de zahăr –  a  lăsat să se vadă că alături de producătorul de zahăr de la Cupcini sînt nume mari din agricultură. Inclusiv nume mari din zona protecției plantelor cum ar fi „Bayer”, „Comvizo”, „Diaz Chim”, „Maribo” și altele. Ziua Cîmpului e o tradiție deja încetățenită pentru „Moldova Zahăr”. E platforma pe care  sînt demonstrate  noile produse, noii hibrizi,  noile tehnologii și  pe care se pot citi tendințele pe care le urmează  sectorul  cultivării sfeclei și  cel al producerii zahărului. Așa se întîmplă că  fabrica de zahăr și cîmpul cu sfeclă sînt obligate să facă  corp comun. Să știe unul ce face celălalt. Seceta din anul trecut, bunăoară, i-a întristat în egală măsură și pe cei de la fabrică, și pe cei din cîmp. Tot așa cum și ploile din acest an îi umple de speranță pe toți.

„Trăim cu speranța că în anul curent vom avea o roadă mai bună față de anul trecut, pentru că au fost mai multe precipitații. Astfel, vom produce și mai mult zahăr. Iar pentru a obține o productivitate înaltă, noi susținem gospodăriile agricole pe întreaga perioadă de vegetație cu toate materialele și utilajele necesare, de la pregătirea solului pînă la recoltarea sfeclei. Bineînțeles, nu este suficientă doar ploaia pentru a avea recolte înalte. Este nevoie și de implementarea și respectarea tehnologiilor noi de cultivare a sfeclei de zahăr. Anume din acest motiv noi organizăm seminare și școlarizăm specialiștii gospodăriilor noastre pentru a avea o roadă cît mai bună”,  a menționat  domnul Waldemar  Sochaczewski,  directorul general al companiei „Moldova Zahăr” SRL.

 

Zilele acestea, la Chișinău s-a aflat într-o vizită de lucru domnul Marek  Derezinski, membru al conducerii de vîrf a Krakowa Spolka Cukrowa S.A, care a răspuns cu amabilitate la solicitarea noastră de a ne vorbi despre prezența Poloniei în Moldova.

Marek Derezinski, membru al conducerii de vîrf a Krakowa Spolka Cukrowa S.A

 

„Trebuie să specific că, într-adevăr, statul este  acționar majoritar în cadrul societății noastre, însă avem  în calitate de parteneri și  investitori privați. Venirea noastră în Moldova  are la bază, înainte de toate, faptul că sîntem două țări foarte apropiate și geografic, dar și prin colaborările care se derulează. Am venit cu gîndul să vindem producția pe piața internă și doar surplusul să fie orientat spre export. Cît privește relațiile cu Republica Moldova, de-a lungul anilor,  acestea s-au manifestat în diverse proiecte, inclusiv prin acel credit polonez de o sută de milioane de euro care a fost conceput în vederea  acordării de suport agriculturii și industriei alimentare. Din păcate, creditul nu și-a atins finalitatea  dorită, însă acesta indică clar asupra disponibilității Poloniei de a sprijini  economia Dumneavoastră.

Și producerea de zahăr pe care o avem  se orientează spre  acordarea de sprijin constant cultivatorului de sfeclă, avînd și o activă implicare socială în zona în care activăm. Ne dorim o consolidare a poziției noastre pe piață, în special pe dimensiunea extinderii bazei materiei prime. Desigur, nu este exclus să demarăm și alte proiecte cum ar fi, bunăoară, producerea fructelor sau altele legate de agricultură și de industria alimentară”,  a declarat domnul Derezinski.

 

Așa cum spuneam, cei de la fabrică și cei din cîmp au, pînă la urmă, același puls și aceleași nopți forfecate de insomnie. Dar și bucuriile sînt aceleași. „Moldova Zahăr” SRL colaborează cu peste 100 de fermieri din nordul țării.  Fabrica de zahăr din Cupcini mizează în acest  an pe o recoltă bună de sfeclă de zahăr, ceea ce înseamnă că și producția de zahăr ar putea crește considerabil.

Simple cifre, angajamente și obiective  luate dintr-un obișnuit proiect de viitor. Pînă la recoltare mai sînt doar cîteva zile. Zile de toamnă în care realitatea își pune ștampila peste speranțe.

„Săptămîna”