Calea Ferata a Moldovei are febră și slăbăciune

Încet, dar sigur, Calea Ferată a Moldovei începe a rugini. La propriu, nu la figurat. Rînd pe rînd, colectivele de muncă (ceea ce a mai rămas din acel proletariat muncitoresc, oarecum alintat pe vremuri) sar la grumazul administrației de la Chișinău și cer, ca să vezi tupeu!, salariu, cel puțin pentru noiembrie. Între timp, proletariatul de la căile ferate a cam dispărut, a rămas doar gara de trenuri și niște oameni în aceleași ciubote de chirză care poartă falnic un tîrnăcop pe umeri, dar cu moaca vădit încrîncenată. Radiografia situației este următoarea: trăim în vremuri de ciumă, au fost niște sărbători de iarnă, poștașul a strecurat în cutie niște facturi la căldură, iar feroviarii își cer leafa pentru noiembrie. Cele trei mii de lei în cruce. Ei, salariații, tuna și fulgeră, firește ilegal, strigă necenzurat total amoral (inclusiv distinsele doamne feroviare), iar șefii CFM de la capitală caută bani cu Jeep-ul, cel puțin așa se jură ei: că nimeni nimic nu mai fură, poate colea niște motorină din mers, dar nu ca înainte, cu tonele!
E jale financiară mare la CFM. Asta pentru că ar putea avea soarta celebrelor ferme de vite mari cornute din regretatele kolhozuri. În cîțiva ani, n-a mai rămas cotileț pe cotileț.
La Gara de trenuri din Chișinău e o liniște mormîntală, o tihnă care te înspăimîntă. Cîndva, la Gară era un restaurant unde mirosea a pui fripți și Roz de masă. Acum, miroase doar a sărăcie.
Așadar, Calea Ferata a Moldovei are febră și slăbiciune. Iar loc la terapie intensivă nu are.
• Drept că, săptămîna aceasta, i-a fost administrat primul vaccin. Mai știi, ar putea și să-i fie de folos, dacă nu o fi catastrofal de întîrziat. Săptămîna aceasta, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a început să vîndă ceea ce i-a mai rămas încă de la sovietici – fierul uzat. Pe 1 martie a avut loc prima licitație cu strigare. La bătaie au fost puse două mii de tone de metal, care au fost vîndute la un preț aproape dublu – de 16,8 milioane de lei. Lupta s-a dat între patru companii, iar banii obținuți vor fi direcționați, în mare parte, pentru achitarea restanțelor salariale. Au scărpinat piciorul de lemn, cum ar veni. Ok, dar peste o lună ce vindem?
Tot ce vreți, numai nu leafă
CFM are în dotare o drăgălășenie de site. Pe data de 24 decembrie, anul trecut, pe acest site profund europenizat, Administrația Căilor Ferate din Molodva își felicita angajații. Foarte frumos le-a vorbit, ia trageți aer în piept și citiți: ”Stimați colegi, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, vă adresez sincere felicitări și cele mai calde urări de bine. Anul 2020 a fost unul diferit, cu provocări și obstacole. Fie ca Anul Nou 2021 să fie marcat doar de ascensiuni și de armonie. Să vă fie casa plină de belșug și de lumină. Magia sărbătorilor să vă aducă sănătate, noroc, vise împlinite și fericire alături de cei dragi!…”
După asta mai vreți ca distinsele doamne feroviare de la Ocnița să nu înjure respectuos cu «Blea!!»?
Stan Lipcanu (Săptămîna)