Pentru părinți și copii în pandemie

În perioada pandemiei COVID-19, învățămîntul la distanță a devenit aproape o regulă. Dacă o mare parte dintre copii vor fi nevoiți să învețe de acasă, părinții își fac griji – cum vor funcționa lucrurile, mai ales în condițiile în care au responsabilități pentru serviciu, dar și în gospodarie, iar implicarea în educația online a copilului va reprezenta o sarcină în plus.

În acest context, schimbările sînt dramatice atît pentru părinți, cît și pentru copii. Nu este situația ideală, însă este important să reții că nu trebuie să faci totul perfect, afirmă Emily Mudd, psiholog pediatru în cadrul Cleveland Clinic. Iată cîteva sfaturi utile atît de la ea cît și de la Robert Jenkins, coordonator global al programelor de educație din cadrul UNICEF, pe care le poți urma pentru a gestiona problemele din această perioadă în care învățămîntul și jobul virtual au preluat controlul.

 

Școala de acasă

Pentru a-i facilita copilului adaptarea la învățarea acasă trebuie să-i creezi un anumit spațiu unde să-și facă temele. Potrivit psihologului, acest spatiu special îl va ajuta pe cel mic să facă diferența cînd este momentul pentru joacă și cînd este momentul să se ocupe de învățat. Îl poți lăsa chiar pe el să-l personalizeze după cum îi place.

Totodată, asigură-te că menții legătura cu învățătorul sau cu profesorii pentru a rămîne informat, pentru a adresa întrebări și a primi îndrumări. Grupurile de părinți pot fi, de asemenea, o bună modalitate de suport.

 

Fă-i un program, dar să fie flexibil

Copiii performeaza eficient cînd au un program structurat, o rutină. Această predictibilitate îi determină să se simtă în siguranță și să înțeleagă pașii următori.

Nu este necesar să planifici ziua oră cu oră, însă anumite intervale trebuie să fie pentru școală, altele, pentru activitatea fizică și pentru mese. De exemplu, dacă cel mic învață o oră, lasă-l după aceea să se joace sau să aibă alte activități care să nu implice ecranele (tableta, tv-ul). Permite copilului să aleagă cînd anume să efectueze aceste îndatoriri zilnice, astfel încît să reușească să le ducă pe toate la îndeplinire.

Nu ar fi rău ca în rutina zilnică să incluzi programe educative care pot fi urmărite online, dar și cititul unor cărți potrivite vîrstei lui.

 

Ține-l motivat

În cazul în care copilul are probleme de concentrare pe ce are de făcut pentru școală, poți încerca anumite trucuri. De exemplu, cînd copilul este mic, stabilește un sistem de recompense prin care să-l motivezi (după ce bifează un set de activități), iar el să nu se plictisească. Recompensa poate fi să aleagă meniul serii, filmul de vizionat cu familia sau altele.

 

Vorbește cu el

Încurajează-ți copilul să pună întrebări și să-ți împărtășească felul în care se simte. Copilul poate avea diferite reacții la stres, prin urmare, fii răbdător și înțelegător.

Totodată, profită de orice discuție să-i reamintești cît de importantă este igiena și spălatul corect pe mîini. Desenatul, poveștile și alte activități pot fi o cale bună de a începe o conversație.

Acordă copilului întreaga ta atenție și încearcă să nu minimalizezi sau să eviți grijile pe care le are.

Asigură-l că este firesc să se simtă speriat, dar că poate vorbi cu tine oricînd și despre orice.

 

Cînd și tu lucrezi de acasă

Dacă trebuie să-ți supraveghezi și să-ți susții copilul care învață de acasă în timp ce tu însuți lucrezi de la domiciliu, recomandările psihologilor se axează pe echilibrarea timpului si a stresului.

 

Stabilește limite

Dacă înainte de pandemie nu ai lucrat de acasă, copilul este probabil obișnuit cu ideea că ești disponibil de vreme ce te vede tot timpul acasă. Împlică-l pe copil în stabilirea acestor limite: roagă-l să scrie pe o foaie „Nu deranjați” și să o lipească pe ușa biroului tău. Va fi mult mai dispus să-l respecte dacă el însuși a creat semnul respectiv.

 

Descoperă mici momente de fericire

Numeroase studii afirmă că angajații fericiți sînt mai productivi la muncă. Deci, dacă te simți copleșit de stres, acordă-ți permisiunea să te joci 15 minute cu copilul sau să ieșiți puțin afară. La întoarcere, te vei simți mai bine și vei lucra cu mai mult spor.