COVID-19, evaluări

Furtuna perfectă pentru răspîndirea bolilor

Pandemia de coronavirus este probabil să fie urmată de alte focare de boală şi mai mortale şi distructive, cu excepţia cazului în care se iau măsuri pentru a rezolva problema de la rădăcină: umanitatea se va opri din a mai distruge mediul natural,

„Există o singură specie responsabilă de pandemia de Covid-19 – noi”, susţin profesorii Josef Settele, Sandra Diaz şi Eduardo Brondizio.

„Pandemiile recente sînt o consecinţă directă a activităţii umane, în special sistemele noastre financiare şi economice globale care încurajează creşterea economică cu orice preţ. Avem o mică fereastră de oportunităţi, pentru a depăşi provocările actualei crize, pentru a evita sămînţa seminţelor celor viitoare”, se arată în studiul publicat de aceşti cercetători.

Cei trei savanți au realizat cea mai cuprinzătoare verificare a sănătăţii planetare. Studiul lor a fost publicat de platforma interguvernamentală Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES), iar concluzia a fost că societatea umană era pusă în pericol de declinul accelerat al sistemelor naturale de susţinere a vieţii Pămîntului.

Într-un articol cu următoarea evaluare IPBES, publicat recent de cei trei cercetători cărora li se alăturase dr. Peter Daszak, este notat că defrişarea rampantă, extinderea necontrolată a agriculturii, agricultura intensivă, dezvoltarea minieră şi a infrastructurii, precum şi exploatarea speciilor sălbatice au creat o furtună perfectă pentru răspîndirea bolilor.

Aceste activităţi provoacă pandemii prin aducerea mai multor persoane în contact şi în conflict cu animalele, de la care provin 70% din bolile umane emergente.

În combinaţie cu urbanizarea şi creşterea călătoriilor cu avionul, acest lucru a permis unui virus inofensiv din liliecii asiatici să aducă suferinţe umane nespuse şi să oprească economiile şi societăţile din întreaga lume. Aceasta este mîna umană în apariţia pandemiei. Cu toate acestea, susțin cercetătorii, COVID-19 poate fi doar începutul.

Pandemiile viitoare sînt susceptibile să se întîmple mai des, să se răspîndească mai rapid, să aibă un impact economic mai mare şi să ucidă mai multe persoane dacă nu sîntem extrem de atenţi la impacturile posibile ale alegerilor pe care le facem astăzi.